Warenhuisketen Aldi mag de huispils Buval verkopen in blikjes die lijken op die Jupiler, een van de pilsbieren van AB InBev. In beroep heeft de rechter de eis van de brouwerij uit Leuven verworpen.

Aldi verkocht zijn pils tot begin 2016 in een blikje dat erg leek op dat van Jupiler. Beide waren rood van kleur en voorzien van een zwart silhouet, van een paard bij Buval en van een stier bij Jupiler. Dat was hoegenaamd niet naar de zin van AB InBev.

De Leuvense brouwer van het populaire Jupiler trok zelfs naar de rechtbank. In eerste aanleg besliste de rechter dat Aldi zijn verpakking moest aanpassen. De warenhuisketen verving de rode steunkleur door een goudkleurige. Maar Aldi tekende ook beroep aan tegen de uitspraak.

De beroepsrechter heeft Aldi nu gelijk gegeven. De keten mag het Buval-bier weer in de oorspronkelijke rode verpakking verkopen. Volgens de beroepsrechter is de naam en niet het uiterlijk doorslaggevend. Klanten kunnen zien dat een blikje Buval geen blikje Jupiler is. Ook het feit dat Jupiler niet verkocht wordt door Aldi is een valabel argument voor de rechter.

Aldi heeft nog niet beslist of het de verpakking van Buval weer naar de oorspronkelijke staat zal wijzigen. AB InBev weet nog niet of het in cassatie gaat. De multinational reageert verbaasd op de gerechtelijke uitspraak.