Het contract dat AB InBev sinds 2012 met logistiekgroep Katoen Natie in de Antwerpse haven heeft voor biertransport wordt met vijf jaar verlengd. Omdat de Leuvense brouwer groei verwacht, denkt ook Katoen Natie te kunnen uitbreiden.

Momenteel verwerken 85 personeelsleden van Katoen Natie dagelijks zo’n 175 vrachtwagens en zo’n 185 containers. Ze verzorgen de export van de bieren Stella Artois, Hoegaarden en Leffe. Supertrucks voeren het bier naar Antwerpen, waar Katoen Natie het in containers steekt. Per trein gaan ze naar de Linkerscheldeoever, waar ze per schip worden geëxporteerd.

“De exportvolumes nemen jaar na jaar toe. Noord-Amerika werd het voorbije jaar steeds belangrijker. Voor Hoegaarden is Azië de grootste afzetmarkt”, zegt Bart Grieten, vicepresident Supply Europe bij AB InBev. “Door steeds toenemende complexiteit op vlak van logistiek zijn we opgetogen om met een betrouwbare partner als Katoen Natie de bestaande samenwerking met vijf jaar te verlengen.”

Fernand Huts, baas van de Katoen Natiegroep, ziet groeimogelijkheden. “Op de Polandsite aan het Delwaidedok in de Antwerpse haven staat de grootste bierterminal ter wereld. We verschepen er twee miljard pintjes. We hopen er stap voor stap een miljard per jaar bij te kunnen doen.”

Eigen groeiprognoses geeft AB InBev niet, maar het wijst op miljoeneninvesteringen in de productiecapaciteit en het feit dat de brouwerij in Leuven met een derde is uitgebreid. Huts zelf hoopt de huidige ruimte voor AB InBev te kunnen uitbreiden van 10 naar 26 tot 36 hectare.