AB InBev heeft donderdag de resultaten voor het volledige jaar 2017 gepubliceerd. De Leuvense brouwer heeft vorig jaar de beste financiële resultaten in drie jaar geboekt. De opbrengsten stegen met 5,1 procent en het verkochte volume ging 0,2 procent omhoog. Volgens de brouwerij zijn de goede resultaten onder meer te danken aan de zogenaamde premiumisering.

Door een sterk vierde kwartaal wist AB InBev zijn jaaromzet met 5,1 procent op te krikken tot 46,3 miljard euro. De gecombineerde omzet van de drie topmerken Stella Artois, Budweiser en Corona steeg met 9,8 procent. Stella won wereldwijd 12,8 procent door forse groei in Argentinië, de Verenigde Staten en Australië.

De biermarkt is al een tijdje krimpend op diverse plaatsen in de wereld. AB InBev speelt daarop in op verschillende manieren. Een daarvan is premiumisering van bier. Voor AB InBev is dat een commerciële prioriteit geworden.

Speciaalbieren

Het bedrijf zet in op een verbeterde consumentenervaring en biedt meer keuzemogelijkheden met verschillende speciaalbieren en ambachtelijke bieren. Ook alcoholvrije en -arme varianten winnen aan belang.

De brouwerij stelt dat de fusie met SABMiller de verwachtingen heeft overtroffen. De synergieën zijn groter dan gepland en worden ook aan een sneller tempo gerealiseerd. “Die combinatie heeft geleid tot een geheel dat meer is dan de som van de delen”, stelt het bedrijf.

Ceo Carlos Brito is zeer tevreden over de resultaten. “We hebben ons beste resultaat in drie jaar geleverd. En we zijn ook goed op weg om de meest succesvolle bedrijfsintegratie ooit te realiseren, die volgde op de combinatie met SABMiller.”