AB InBev stapt op de sneltrein van het biologische bier

ginetteAB InBev heeft het biermerk Ginette overgenomen. Daarmee doet de Leuvense bierbrouwer zijn intrede op de biomarkt. De Ginette-bieren werden ontwikkeld door vier Waals-Brabantse ondernemers en hebben een biolabel.

Het witbier kwam in 2009 op de markt. Inmiddels zijn er verschillende Ginette-varianten op de markt: blond, fruit en tripel. De bieren worden gebrouwen bij de Henegouwse brouwerij La Binchoise.

Volgens Didier Hamoir, een van de oprichters, drong de keuze voor de bouw van een eigen brouwerij of voor een partnerschap zich op. “Biobier is populair en in onze huidige setting kunnen we de vraag niet volgen”, zegt Hamoir. Bierreus AB InBev was dan ook een “logische keuze”

Hamoir wil via AB InBev het bioverhaal bij een groter publiek aan de man brengen en het bier beter positioneren. Zelf treedt hij in dienst bij AB InBev. Zijn drie partners blijven betrokken als consultant. “We willen blijven focussen op ons project en nieuwe concepten lanceren, bijvoorbeeld drie biobars in 2017.”

Volgens Korneel Warlop, de woordvoerder van AB InBev, is er duidelijk vraag naar biologisch bier. “Dankzij onze expertise in distributie zullen we het bier kunnen introduceren bij een breder publiek.”

In eerste instantie blijft Ginette in de huidige brouwerij in Binche. De productie zou verdubbelen tot 3.000 hectoliter in 2017, de maximumcapaciteit voor Ginette bij La Binchoise.