Brouwer AB InBev verhuist zijn wereldwijde aankoopdienst van Leuven naar Zug in Zwitserland. Die aankoopdienst met een zeventigtal personeelsleden  staat in voor de grote aankoopcontracten van flessen, blikjes en it-diensten.

“Het is maar een klein onderdeel van onze volledige aankoopafdeling”, zegt woordvoerder Peter Dercon. Elke brouwerij, dus uiteraard ook die in Leuven, heeft een lokale aankoopafdeling die gewoon behouden blijft.

De verhuis van het global procurement office van Leuven naar Zug komt niet helemaal als een verrassing. Sinds de grote overname van brouwerij SABMiller, dat zijn wereldwijde aankoopdienst al enkele jaren in Zug gevestigd had, vatte AB InBev het plan op om één aankoopcentrale te creëren.

Overstap

Eind maart verhuisde de topman van de aankoopdienst, Tony Miliken, al naar Zwitserland. Nu volgt dus de rest van zijn team. Zug is de hoofdstad van het gelijknamige kanton, dat fiscaal erg voordelig is.

De keuze voor Zug is ingegeven door de grote expertise die daar aanwezig is. Heel wat andere multinationals hebben er hun aankooporganisatie gevestigd.

De nieuwe wereldwijde aankoopcentrale van AB InBev zal  125 tot 150 mensen tewerkstellen. Vanuit Leuven maakt een 35-tal medewerkers de overstap. De Europese aankoopdienst van AB InBev blijft in Leuven. Ook het wereldwijde hoofdkantoor blijft gevestigd in de hoofdstad van Vlaams-Brabant.